راهنمای عوام و خواص

راهنمای عوام و خواص
1402-02-04
46 بازدید

در مسجد جامع نگاه می­کنید این مردم عادی درس‌نخوانده، به معنای اینکه حوزه نرفتند، طلبۀ علوم دینیه نیستند، اهل کسب و کارند، صبح­ها و ظهرها و شب­ها به نماز می­آیند و آقا برایشان صحبت می­کردند. پای صحبت هر پیرمردی می­نشستی می­دیدی که چقدر معلومات دارند در معارف الهی، در اعتقادات و در مطالب فلسفی و […]

در مسجد جامع نگاه می­کنید این مردم عادی درس‌نخوانده، به معنای اینکه حوزه نرفتند، طلبۀ علوم دینیه نیستند، اهل کسب و کارند، صبح­ها و ظهرها و شب­ها به نماز می­آیند و آقا برایشان صحبت می­کردند. پای صحبت هر پیرمردی می­نشستی می­دیدی که چقدر معلومات دارند در معارف الهی، در اعتقادات و در مطالب فلسفی و عرفانی. بسیاری از این پیرمردهای آن زمان آقا را درک می­کردند. گاهی از ایشان آن موقع نوجوانانی بودند که مکبر آقا بودند. پای صحبت هر کدام از آن­ها می­نشستی انگار در محضر درس انسان فاضلی هستی. از افراد عادی با کمترین اطلاعات اسلامی، آقای شاه­‌آبادی در این مسجد انسان­هایی با فضل و اهل معرفت و اهل دل ساخته بود.

اکنون فرصت این نیست که اشاره بکنم و اسامی تک‌تک این افراد را بیاورم. بعضی از همین بازاری‌ها درس­های آقا را تقریر می‌کردند و بعضی از آن‌ها به چاپ رساندند. کار آقای شاه­‌آبادی منحصر نبود در تربیت طلاب فضلایی همچون رهبر کبیر انقلاب و مرجع عالی‌قدر، امام (روحی فداه)، یا مراجع بسیار دیگری که از محضر ایشان استفاده می‌کردند. افراد عادی هم از محضر درس ایشان استفاده می­کردند. بهره‌­های زیاد می­بردند.

راوی: حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,