آموزه

شهادت به ولایت

هر موجودی که حظی از وجود دارد، از حقیقت الوهیت و ظهور آن، که حقیقت خلافت و ولایت است، حظی دارد [...] از این جهت است که شیخ عارف، شاه‌آبادی، دام‌ظلّه می‌فرمود که:

«شهادت به ولایت در شهادت به رسالت مُنطَوی[۱] است، زیرا که ولایت، باطن رسالت است.»

بیشتر بخوانید
دعا قرآن صاعد است

این ادعیه که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان، این‌ها راهبر ماست به مقصد. [این ادعیه] به تعبیر شیخ ما رحمه‌الله، «قرآن صاعد» است. [...] ایشان تعبیر می‌کرد به اینکه قرآنْ نازل است و این [ادعیه] قرآنِ صاعد.

بیشتر بخوانید
اسمایی که بر وزن فعول و فعیل هستند، صیغه معدنی‌اند

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا وَ كُلُّ عِزَّتِكَ عَزِيزَةٌ[۱]

عزیز یا به معنای پیرزومند است یا به معنای نیرومند یا فردی که همتا نداشته باشد. و خدای تعالی عزیز است به معنای اول، که پیروز است بر همه اشیا و قاهر است بر آن‌ها [...] و عزیز است به معنای دوم، زیرا او واجب‌الوجود فوق بی‌نهایت است به نیرویی بی‌نهایت و در دایره وجود جز او نیرومندی نیست [...] بلکه اوست سمیع و بصیر، با عین سمع و بصر ما.

بیشتر بخوانید
سه دستور کاربردی برای اصلاح نفس

آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی در پاسخ به تقاضای چند تن از بازاریان برای اصلاح نفس، سه دستور فرمودند:

«اول اینکه سعی کنید نمازتان را اول وقت بخوانید، حتی‌المقدور هم باجماعت بخوانید. دوم اینکه انصاف را در کسب داشته باشید. سوم اینکه حق الهی را ماهیانه پرداخت کنید، ولو اینکه مجاز است سالیانه شود.»

 

منبع: عارف کامل، ص ۶۶-۶۷

بیشتر بخوانید
مثالی برای حضور قلب اجمالی در نماز

شیخ عارف کامل ما (روحی فداه) برای این نحو عبادت[۱] مَثَل می‌زدند به اینکه

بیشتر بخوانید
حضور بدون واسطه همه موجودات نزد خدای تعالی

[...] موجودات با تمام مراتب بالا و پایینی که دارند، همگی به وجه مخصوصی، بدون آنکه چیزی واسطه باشد، مرتبط با خدای تعالی می‌باشند؛ زیرا «مقید» در باطن و سرّ خود با «مطلق» مربوط است، بلکه به یک توجیه، عین مطلق است که راسخونِ در معرفت آن را درک می‌کنند. و شیخ عارف کامل ما که خدا سایه‌اش را بر سر مریدانش مستدام بدارد، می‌فرمود:

بیشتر بخوانید
علی نخستین اسم خداوند

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عُلُوِّكَ بِأَعْلاهُ وَ كُلُّ عُلُوِّكَ عَالٍ[۱]

[...] عُلُوّ و برتری برای هیچ چیز به جز او نیست، بلکه برتری هر چیزی سایه برتری اوست. و بنا بر تحقیق شیخ عارف کامل ما (دام مجده) اسم «علی» از اسمای ذات است و از روایت کافی نیز همین استفاده می‌شود که [...] می‌گوید:

بیشتر بخوانید
وَلایت دوستی است و وِلایت اصل و کمال دین

بعضی گمان کرده‌اند وِلایت یکی از فریضه‌های الهی است مانند دیگر فرایض. و در این قول به روایت بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ [...][۱] استناد نموده‌اند. شیخ عارف کامل، شاه‌آبادی که خداوند سایه‌اش را بر سر ارادتمندانش مستدام فرماید، می‌فرمودند:

«وَلایت در این حدیث با فتحه واو است که به معنی دوستی است. و اما وِلایتی که یکی از ارکان دین و بلکه دین و کمال آن است، وِلایت با کسره واو است.»

 

بیشتر بخوانید
توصیه اکید به درک و بیداری در سحرگاهان

اگر برای نافله شب بیدار شدید، برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید. حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می‌کند. بیداری سحر هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی.

 

منبع: عارف کامل، ص ۴۸-۴۹

بیشتر بخوانید
اسم مستأثر الهی

اعتبار و اخذ و لحاظ و تعبیراتی نظیر این‌ها از لواحق ماهیات و طبایع است که خود ماهیات و طبایع نیز از امور اعباری می‌باشند و اعتبارات مذکور (به شرط لا، لا به شرط، به شرط شیء) در کلام شارح، در حقیقت‌الوجود راه ندارند؛ بلکه آنچه مصطلح در نزد الله است چیزی جز نتیجه مشاهدات‌شان و تجلیات وارده بر قلوب‌شان نیست [...] که با توجه به این واقعیت می‌توان گفت وجود یا به تجلی غیبی احدی که همه اسما و صفات در آن مستهلک است تجلی می‌کند، و این تجلی به اسم مستأثر که هفتاد و سومین حرف از حروف اسم اعظم است واقع می‌شود، که مقام بشرط اللّائی همین است، و در این مقام برای حق تعالی اسمی است.

بیشتر بخوانید

صفحه‌ها