آموزه ها

توصیه آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی بر دوام وضو

برای جلوگیری از شرّ نفس و شیطان، دوام وضو را سفارش می‌فرمودند و می‌گفتند: وضو، لباس جندی[۱] است.

منبع: اربعين حديث، ج ۱، ص ۲۰۷

 

[۱] جندی: سرباز

بیشتر بخوانید
حکمت خیریه فی کلمة عباسیه

دانستی که خیر وزیر عقل است و مراد از خیر، عشق است. لذا نسبت عباس (علیه‌السلام) به مولای ما (امام حسین علیه‌السلام)، نسبت عشق است به عقل؛ پس او وزیر ایشان است. بیان مطلب این‌گونه است که: عباس در کودکی موحد بود. آن هنگام که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خواست به او سخن گفتن را بیاموزد، به او فرمود: «بگو یک.» پس عباس گفت یک. پس از آنکه به او دو را آموخت، فرمود: «بگو دو.» عباس پاسخ نداد و با اشاره فهماند که نمی‌خواهم با زبانی که وحدت بر آن جاری شده، غیر از وحدت چیزی بگویم. پس او در ابتدای عمر خود موحد بود و به عشقی که به توحید داشت از گفتن دو خودداری کرد.

بیشتر بخوانید
توجه ویژه آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی به مقام شامخ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

در نوافل شب، به مقام شامخ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها توجه کنید و بدانید که استمداد گرفتن از آن حضرت، موجب ترقی و قرب معنوی می‌شود و خداشناسی انسان را زیاد می‌کند. همچنین قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را بفرستید.[۱]

 

منبع: عارف کامل، ص ۴۸


[۱] آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی، برنامه رادیویی سیمای فرزانگان، سال ۱۳۶۵

بیشتر بخوانید
ازدواج دوم، ورود به دنیا یا خروج از دنیا؟

يكى از مشايخ عظام ما، دام ظلّه، مى‌‏فرمود كه در تعدد زوجات، كه انسان گمان مى‌‏كند ورود در دنيا و توجه به آن است، وقتى كه انسان به آن مبتلا شد، مى‌‏يابد كه اين يكى از شاهكارهاى بزرگى است كه انسان را در عين ورود در دنيا از دنيا خارج مى‌‏كند و از آن منصرف مى‌‏نمايد.

 

منبع: شرح چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ص ۵۸۹

بیشتر بخوانید
نماز که مقام احدیت جمعیه و جمعیت احدیه دارد، ثنای ذات مقدس است به جمیع اسماء و صفات

...و اگر غیر از این اوضاع و احوال که برای حضرت مجذوب حقیقی و واصل واقعی، جناب رسول ختمی صلی‌الله‌علیه‌وآله، در این مکاشفۀ روحانیه و معاشقۀ حبیبانه دست داد [دست دهد]... از تصرفات شیطان است و سالک را در سلوک از انانیت و خودی و خودیت، بقایایی مانده و باید به علاج خود کوشد...

بیشتر بخوانید
حکمت ایمانی در کلمه مسلمیه

بدان که ایمان امر بسیط ثابتی است که مستلزم اقرار به زبان و عمل به ارکان است. متعلَّق ایمان، یقین به مبدأ و معاد و آنچه بین این دو قرار دارد است. متضاد ایمان، شک در این دو است که امری عدمی است. همان‌طور که جحود و انکار نیز ضد وجودی ایمان‌اند. این ایمان، نهایت هدف از آفرینش است، همان‌طور که خداوند متعال می‌فرماید: «انسان و جن را جز برای عبادت خودم نیافریدم.[۱]» تفسیر عبادت در این آیه عبارت است از معرفت؛ «جن و انس را برای معرفت خودم آفریدم.» لذا عبادت غایت معرفت و از لوازم آن است.

بیشتر بخوانید
هزار بیت برای سلوک

بدان که از برای سالک الی‌الله و مهاجر از بیت مُظلمۀ نفس به سوی کعبۀ حقیقی، یک سفر روحانی و سلوک عرفانی است که مبدأ آن مسافت، «بیت نفس و انانیت» است، و منازل آن، مراتب تعیّنات آفاقی و انفُسی و مُلکی و ملکوتی است که از آن‌ها به «حُجُب نورانیه و ظلمانیه» تعبیر شده. [...] و از این هفتاد هزار حجب نوریه و ظلمانیه، گاهی به طریق جمیع تعبیر به هفت حجاب شده. [...] و عارف مشهور گوید:

هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

بیشتر بخوانید
حالت روحی حضرت آدم علیه‌السلام در نگاه آیت‌الله شاه‌آبادی

گویند عارف بالله کسی است که حق را به مشاهدۀ حضوریه بشناسد و «عالِم» بالله کسی است که به براهین فلسفیه، علم به حق پیدا کند و بعضی گویند «علم و عرفان» از دو جهت تفاوت دارد: یکی از جهت متعلَّق، چنان‌چه ذکر شد، و دیگر [آنکه] در معرفت، سابقۀ فراموشی و نسیان مأخوذ است.

بیشتر بخوانید
توهم حق و توسل به حق

آیت‌الله‌العظمی شاه‌آبادی در قسمتی از احوال حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، در بیان حکمت توجه ایشان به ستاره، ماه و خورشید می‌فرماید:

بیشتر بخوانید

این عرفا و شعرای عارف‌مسلک و فلاسفه هم همه یک مطلب می‌گویند. مطالب مختلفه نیست، (بلکه) تعبیرات مختلفه (است). زبان شعر، خودش یک زبانی است. حافظ زبان خاصی دارد. همان مسائل را می‌گوید که آن‌ها می‌گویند، اما با یک زبان دیگری... و نباید از این برکات مردم را دور کرد.

بیشتر بخوانید

صفحه‌ها