امام خمینی

بحث وجود در نظر ابن‌عربی و آیت‌الله شاه‌آبادی

در واقع آقای شاه‌آبادی چون فصوص درس می‌دادند - که آن‌طوری که مستحضر هستید، امام خمینی به مدت هفت سال در حوزه قم، زمانی که آقای شاه‌آبادی در قم بودند نزد ایشان فصوص می‌خواندند – خودبه‌خود خواندن فصوص و درس دادن آن در نگاه و اندیشه آقای شاه‌آبادی اثر داشته. از جمله مباحثی را که ما می‌توانیم بگوییم که امام خمینی هم در آن تعلیقیه نقل کرده‌اند، در ابتدای بحث مقدمه قیصری، مثلاً بحث وجود به این صورت مطرح شده.

بیشتر بخوانید
ویژگی شیطان از نظر آیت‌الله شاه‌آبادی

باید از شرّ نفس به خدا پناه ببریم. وگرنه شیطان با خدا عهد کرده با «عباد الله مخلصین[۱]» کاری نداشته باشد. مرحوم شاه‌آبادی دربارۀ ارتباط شیطان با انسان می‌فرمود:

شيطان سگِ درگاه خداست. اگر كسى با خدا آشنا باشد، به او عوعو نكند و او را اذيت نكند.

شاگرد ایشان، امام خمینی (ره)، در ادامه می‌فرماید: «سگِ درِ خانه ، آشنايان صاحب خانه را دنبال نمی‌كند. شيطان نمى‌گذارد كسى كه آشنايى با صاحب خانه ندارد وارد خانه شود.»

 

بیشتر بخوانید
هیچ‌کس را در دل سرزنش نکن

تعییر (سرزنش) به کافر نیز نکنید در قلب؛ شاید نور فطرتش او را هدایت کند و این تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوءعاقبت کند.

 

منبع: چهل حدیث، امام خمینی (ره)، حدیث ۳، ص ۶۷

بیشتر بخوانید
ولایت باطن نبوت است

شیخ عارف کامل، شاه‌آبادی می‌فرماید:

بیشتر بخوانید
ریاضت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برای هدایت امت

در تفسیر آیات «طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی[۱]» می‌فرمود:

بیشتر بخوانید
سرّ مفرد یا جمع بودن نام‌های خداوند در دعای سحر

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ قَوْلِكَ بِأَرْضَاهُ وَ كُلُّ قَوْلِكَ رَضِيٌّ

بیشتر بخوانید
شهادت به ولایت

هر موجودی که حظی از وجود دارد، از حقیقت الوهیت و ظهور آن، که حقیقت خلافت و ولایت است، حظی دارد [...] از این جهت است که شیخ عارف، شاه‌آبادی، دام‌ظلّه می‌فرمود که:

«شهادت به ولایت در شهادت به رسالت مُنطَوی[۱] است، زیرا که ولایت، باطن رسالت است.»

بیشتر بخوانید
دعا قرآن صاعد است

این ادعیه که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان، این‌ها راهبر ماست به مقصد. [این ادعیه] به تعبیر شیخ ما رحمه‌الله، «قرآن صاعد» است. [...] ایشان تعبیر می‌کرد به اینکه قرآنْ نازل است و این [ادعیه] قرآنِ صاعد.

بیشتر بخوانید
اسمایی که بر وزن فعول و فعیل هستند، صیغه معدنی‌اند

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا وَ كُلُّ عِزَّتِكَ عَزِيزَةٌ[۱]

عزیز یا به معنای پیرزومند است یا به معنای نیرومند یا فردی که همتا نداشته باشد. و خدای تعالی عزیز است به معنای اول، که پیروز است بر همه اشیا و قاهر است بر آن‌ها [...] و عزیز است به معنای دوم، زیرا او واجب‌الوجود فوق بی‌نهایت است به نیرویی بی‌نهایت و در دایره وجود جز او نیرومندی نیست [...] بلکه اوست سمیع و بصیر، با عین سمع و بصر ما.

بیشتر بخوانید
حل یک مسئله عرفانی اختلافی میان آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی و شاگردش، امام خمینی

س: مرحوم شاه‌آبادی آنچه که  به صورت پراکنده در این کتاب‌هایشان ذکر کرده‌اند و در شرحی که در مصباح‌الأنس هم می‌بینیم و وجود دارد، این است که برای بحث تنزیه و تشبیه، آقای شاه‌آبادی مطرح می‌کنند که «نوح در حال بود، یعنی حال عرفانی داشت. و در آن حال عرفانی تنزیه را مطرح می‌کرد و چاره‌ای غیر از این نبود. یک حال بود، یک لامعه بود.

بیشتر بخوانید

صفحه‌ها