امام خمینی

شهادت به ولایت

هر موجودی که حظی از وجود دارد، از حقیقت الوهیت و ظهور آن، که حقیقت خلافت و ولایت است، حظی دارد [...] از این جهت است که شیخ عارف، شاه‌آبادی، دام‌ظلّه می‌فرمود که:

«شهادت به ولایت در شهادت به رسالت مُنطَوی[۱] است، زیرا که ولایت، باطن رسالت است.»

بیشتر بخوانید
دعا قرآن صاعد است

این ادعیه که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان، این‌ها راهبر ماست به مقصد. [این ادعیه] به تعبیر شیخ ما رحمه‌الله، «قرآن صاعد» است. [...] ایشان تعبیر می‌کرد به اینکه قرآنْ نازل است و این [ادعیه] قرآنِ صاعد.

بیشتر بخوانید
اسمایی که بر وزن فعول و فعیل هستند، صیغه معدنی‌اند

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا وَ كُلُّ عِزَّتِكَ عَزِيزَةٌ[۱]

عزیز یا به معنای پیرزومند است یا به معنای نیرومند یا فردی که همتا نداشته باشد. و خدای تعالی عزیز است به معنای اول، که پیروز است بر همه اشیا و قاهر است بر آن‌ها [...] و عزیز است به معنای دوم، زیرا او واجب‌الوجود فوق بی‌نهایت است به نیرویی بی‌نهایت و در دایره وجود جز او نیرومندی نیست [...] بلکه اوست سمیع و بصیر، با عین سمع و بصر ما.

بیشتر بخوانید
حل یک مسئله عرفانی اختلافی میان آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی و شاگردش، امام خمینی

س: مرحوم شاه‌آبادی آنچه که  به صورت پراکنده در این کتاب‌هایشان ذکر کرده‌اند و در شرحی که در مصباح‌الأنس هم می‌بینیم و وجود دارد، این است که برای بحث تنزیه و تشبیه، آقای شاه‌آبادی مطرح می‌کنند که «نوح در حال بود، یعنی حال عرفانی داشت. و در آن حال عرفانی تنزیه را مطرح می‌کرد و چاره‌ای غیر از این نبود. یک حال بود، یک لامعه بود.

بیشتر بخوانید
مثالی برای حضور قلب اجمالی در نماز

شیخ عارف کامل ما (روحی فداه) برای این نحو عبادت[۱] مَثَل می‌زدند به اینکه

بیشتر بخوانید
آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی، لطیف‌ترین روح در نظر امام خمینی

در جلسه‌‏ای که به همراه آقای رفسنجانی در خدمت امام بودیم، ایشان در‏ خصوص رابطه‌‏شان با مرحوم پدرم  مطالب جالبی را فرمودند؛ از جمله فرمودند که نخستین بار که استاد را دیدم، ایشان با مرحوم‏ آیت‏‌الله حائری، مؤسس حوزۀ علمیۀ قم، در حال بحث بودند. در کنار ایشان عده‏ دیگری نیز نشسته بودند و به بحث آن‌ها گوش می‏‌دادند و احیاناً در بحث شرکت‏ می‌‏کردند. من هم در گوشه‏‌ای به انتظار ایستادم. پس از تمام شدن بحث، از ایشان تقاضای درس فلسفه داشتم، اما زیر بار نرفتند.

بیشتر بخوانید
حضور بدون واسطه همه موجودات نزد خدای تعالی

[...] موجودات با تمام مراتب بالا و پایینی که دارند، همگی به وجه مخصوصی، بدون آنکه چیزی واسطه باشد، مرتبط با خدای تعالی می‌باشند؛ زیرا «مقید» در باطن و سرّ خود با «مطلق» مربوط است، بلکه به یک توجیه، عین مطلق است که راسخونِ در معرفت آن را درک می‌کنند. و شیخ عارف کامل ما که خدا سایه‌اش را بر سر مریدانش مستدام بدارد، می‌فرمود:

بیشتر بخوانید
علی نخستین اسم خداوند

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عُلُوِّكَ بِأَعْلاهُ وَ كُلُّ عُلُوِّكَ عَالٍ[۱]

[...] عُلُوّ و برتری برای هیچ چیز به جز او نیست، بلکه برتری هر چیزی سایه برتری اوست. و بنا بر تحقیق شیخ عارف کامل ما (دام مجده) اسم «علی» از اسمای ذات است و از روایت کافی نیز همین استفاده می‌شود که [...] می‌گوید:

بیشتر بخوانید
وَلایت دوستی است و وِلایت اصل و کمال دین

بعضی گمان کرده‌اند وِلایت یکی از فریضه‌های الهی است مانند دیگر فرایض. و در این قول به روایت بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ [...][۱] استناد نموده‌اند. شیخ عارف کامل، شاه‌آبادی که خداوند سایه‌اش را بر سر ارادتمندانش مستدام فرماید، می‌فرمودند:

«وَلایت در این حدیث با فتحه واو است که به معنی دوستی است. و اما وِلایتی که یکی از ارکان دین و بلکه دین و کمال آن است، وِلایت با کسره واو است.»

 

بیشتر بخوانید
اسم مستأثر الهی

اعتبار و اخذ و لحاظ و تعبیراتی نظیر این‌ها از لواحق ماهیات و طبایع است که خود ماهیات و طبایع نیز از امور اعباری می‌باشند و اعتبارات مذکور (به شرط لا، لا به شرط، به شرط شیء) در کلام شارح، در حقیقت‌الوجود راه ندارند؛ بلکه آنچه مصطلح در نزد الله است چیزی جز نتیجه مشاهدات‌شان و تجلیات وارده بر قلوب‌شان نیست [...] که با توجه به این واقعیت می‌توان گفت وجود یا به تجلی غیبی احدی که همه اسما و صفات در آن مستهلک است تجلی می‌کند، و این تجلی به اسم مستأثر که هفتاد و سومین حرف از حروف اسم اعظم است واقع می‌شود، که مقام بشرط اللّائی همین است، و در این مقام برای حق تعالی اسمی است.

بیشتر بخوانید

صفحه‌ها