محمد شاه‌آبادی

محمد شاه‌آبادی
1402-01-29
57 بازدید

شیخ محمد شاه‌آبادی در سال ۱۳۰۵ش در تهران، در خانوادۀ علم و فضیلت، در ظل عنایت مرحوم آیة‌الله‌العظمی شیخ محمدعلی شاه‌آبادی متولد شد. این زندگی‌نامه به قلم ایشان در سالیان گذشته، پیش از ارتحالشان تحریر شده است: پس از مدت کوتاهی مرحوم والد به شهر خون و قیام قم مهاجرت نمودند و قریب به 7 […]

شیخ محمد شاه‌آبادی در سال ۱۳۰۵ش در تهران، در خانوادۀ علم و فضیلت، در ظل عنایت مرحوم آیة‌الله‌العظمی شیخ محمدعلی شاه‌آبادی متولد شد.

این زندگی‌نامه به قلم ایشان در سالیان گذشته، پیش از ارتحالشان تحریر شده است:

پس از مدت کوتاهی مرحوم والد به شهر خون و قیام قم مهاجرت نمودند و قریب به 7 سال در آنجا مشغول تعلیم و تربیت خواص و تدریس علوم معقول و منقول و پرورش شاگردانی چون آیت‌الله‌العظمی الحاج آقا روح‌الله خمینی (ره) و غیره شدند و سپس به جهاتی مجدداً به تهران مراجعت نمودند.

در این هنگام تقریباً سنۀ 1314 هجری شمسی بود که وارد دبستان شدم و تا سال 1320 مشغول تعلم در دبیرستان تدین کلاس هشتم بودم.

شهریور همان سال بود که طاغوت کبیر (رضا شاه) از سلطنت خلع گردید و طاغوت صغیر (محمدرضا شاه) به جای آن نشست. وارد حوزه مقدسه علم دین شدم و دروس ابتدائی و صرف و نحو و منطق و شرح لمعه و معالم و قوانین را خدمت اساتیدی چون آیت‌الله الحاج سید حسین احمدی علون‌آبادی، داماد مرحوم والد، آیت‌الله الحاج شیخ محمدعلی لواسانی گذراندم. دروس سطح عالی از رسائل و مکاسب و کفایه را خدمت اساتیدی چون آیت‌الله الحاج سید عباس زواره و آیت‌الله الحاج شیخ محمدتقی آملی تلمذ کردم. دروس معقول و عرفان را خدمت والد ماجد مرحوم آیت‌الله‌العظمی الحاج شیخ محمدعلی شاه آبادی (قدّس سره) و آیت‌الله‌العظمی الحاج شیخ مهدی مازندرانی (قدّس روحه)، تعلم نمودم. سپس چون والد ماجد به رحمت واسعه الهی نائل گشت و در لقاء الله قرار گرفت، به شهر خون و قیام قم مهاجرت نمودم.

دروس خارج فقه و اصول را 12 سال خدمت آیت‌الله‌العظمی الحاج آقا حسین بروجردی، 12 سال نزد آیت‌الله‌العظمی الحاج شیخ محمدعلی اراکی، یک سال خدمت آیت‌الله‌العظمی آقای سید محمدرضا گلپایگانی، یک سال در حضور آیت‌الله‌العظمی محقق داماد و دو سال نزد آیت‌الله‌العظمی روح‌الله خمینی، تفقه نمودم و در اثنای تعلم به تعلیم و تدریس معقول و منقول مشغول شدم.

خداوند توفیق عنایت فرمود کتاب رشحات البحار، تألیف مرحوم والد ماجد آیت‌الله‌العظمی شاه‌آبادی را با ترجمه، شرح و پاورقی فارسی، در ابتدای پیروزی انقلاب به زیور طبع درآوردم. امید است آثار و ثواب ملکوتی و جبروتی آن جهت مؤلف و شارح ثابت و محفوظ در پیشگاه حضرت ربوبیت باشد.

قبل از سال 1340 مشغول تدریس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و اخلاق شدم. فعلاً در حدود سی و پنج سال است که اشتغال مداوم در امور فوق الذکر را دارم و با توفیق و عنایات خاصه حضرت احدیت و در ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم (عجل‌الله‌فرجه) کتاب توحید، نبوّت، امامت، معاد، رجعت و سماع را با دو زبان عربی و فارسی نگاشتم. همچنین کتاب اخلاق منزل یقظه و توبه و انابه و محاسبه و تفکر و تذکر و اعتصام را با دو زبان عربی و فارسی به قلم تحریر درآوردم که مجموعاً بیست و شش کتاب آماده برای چاپ می‌باشد.

ولی سعی در این است که از ثلث اموال مسلمین که برای امور خیریه است به زیور چاپ مطبوع گردد و از وجوه امام (علیه‌السلام) و سهم سادات و زکوة نباشد. تعلیقه‌ای بر عروة الوثقی و وسیله و رسالۀ توضیح المسائل مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقای بروجردی نگاشتم تا به وظائف شرعی خود عمل نمایم.

علاوه بر این‌‌ها تعلیقه‌‌ای بر اسفار مرحوم صدرالمتألهین و تعلیقه‌ای بر کتاب مصباح الانس مفتاح الغیب به قلم تحریر درآوردم. نیز تعلیقه‌ای بر کتاب شفاء ابوعلی سینا نگاشتم. همچنین تعلیقه‌ای بر کتاب مکاسب مرحوم آیت‌الله‌العظمی الشیخ مرتضی انصاری، تعلیقه‌ای بر کتاب کفآیه مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند خراسانی، تعلیقه‌ای بر کتاب مرحوم العلامه آیت‌الله الاصفهانی، فقهاً و اصولاً نگاشتم و رساله‌ای در موضوع قمار و رساله‌ای در شرایط متعاقدین به قلم تحریر درآوردم.

ویژگی‌های روحی و اخلاقی

آیت‌الله سید محمد غروی درباره روحیات و خصوصیات آیت‌الله محمد شاه‌آبادی نکاتی را بیان فرموده‌اند:
ـ بسیار صبور ، بردبار و اخلاقی بود و از عزت نفس بالایی برخوردار بود.
ـ در عبادت و بندگی سرآمد بودند و عبادت‌هایش همراه با ابتهال و تضرع بود.
ـ همواره در تفکر و تذکر بود و هیچ‌گاه وقت خالی نداشت.
ـ در زندگی خانوادگی بسیار شکیبا و صبور و باگذشت بود و حریم همه را متناسب با جایگاه آن‌ها حفظ می‌کرد و تلاش می‌نمود فرزندانش، اعم از دختر و پسر، عالم گردند و در این راه گاهی حتی با آنها مباحثه می‌نمود.
ـ قبل از انقلاب معمولاً جزء پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) بودند و از این رو در اکثر اطلاعیه‌های جامعه مدرسین نام ایشان می‌درخشید.

این استاد حوزۀ دین، پس از عمری مجاهدت علمی و اجتماعی سرانجام در دی ماه 1390 به دیدار معبود شتافت.

تألیفات و آثار علمی ایشان به اختصار چنین است:

  1. ترجمه و شرح کتاب «رشحات البحار» مرحوم والدشان حضرت آیت‌الله‌العظمی شیخ محمدعلی شاه‌آبادی؛
  2. کتاب اعتقادات شامل مباحث توحید، نبوت، امامت، رجعت، معاد (عربی و فارسی)؛
  3. کتاب سماع (عربی و فارسی)؛
  4. کتاب اخلاق شامل مباحث یقظه، توبه، انابه، محاسبه، تفکر، تذکر و اعتصام (عربی و فارسی)؛
  5. تعلیقه بر عروة الوثقی؛
  6. تعلیقه بر وسیلة النجاه؛
  7. تعلیقه بر رساله توضیح المسائل مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی؛
  8. تعلیقه بر اسفار اربعه مرحوم ملاصدرا؛
  9. تعلیقه بر مصباح الانس؛
  10. تعلیقه بر مفتاح الغیب؛
  11. تعلیقه بر شفاء بوعلی سینا؛
  12. تعلیقه بر مکاسب شیخ انصاری؛
  13. تعلیقه بر کفایة الاصول؛
  14. تعلیقه بر کتب فقهی و اصولی مرحوم علامه اصفهانی؛
  15. رساله‌ای در قمار؛
  16. رساله‌ای در شرائط متعاقدین
برچسب‌ها:, , , , , , ,