اینجا وزارت فرهنگ ماست

اینجا وزارت فرهنگ ماست
1402-02-01
35 بازدید

جسارت و ایستادگی مرحوم شاه‌آبادی زبانزد خاص و عام بود. ایشان در برابر دین‌زدایی‌های رضاخانی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آمدند و این مهم، در سیره سیاسی ایشان کاملاً بارز است. یکی از شاگردان ایشان چنین نقل می‌کند: به خاطر دارم که در روز تاسوعا یا عاشورا، مأموران رضاخان به مسجد جامع آمدند که مانع برگزاری […]

جسارت و ایستادگی مرحوم شاه‌آبادی زبانزد خاص و عام بود. ایشان در برابر دین‌زدایی‌های رضاخانی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آمدند و این مهم، در سیره سیاسی ایشان کاملاً بارز است. یکی از شاگردان ایشان چنین نقل می‌کند:

به خاطر دارم که در روز تاسوعا یا عاشورا، مأموران رضاخان به مسجد جامع آمدند که مانع برگزاری مراسم عزاداری بشوند. می‌گفتند باید از وزارت فرهنگ اجازه بگیرید. در این حال آیت‌الله‌العظمی شاه‌آبادی، خطاب به آقای سید علی‌اصغر آل‌احمد که صدای خیلی خوبی هم داشت، فرمودند که: «زیارت عاشورا را بخوان.» مرحوم آل‌احمد هم شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد. در اثر آن، صدای گریه و ضجه و عزاداری مردم در تمام بازار بلند شد.  بعد هم آیت‌الله‌العظمی شاه‌آبادی خطاب به مأموران رضاخان گفتند: «به آن مردک قلدر چاروادار بگو که مانع عزاداری مردم نشود. به وزیر فرهنگ هم بگو که درِ وزارت فرهنگش را ببندد. اینجا وزارت فرهنگ ماست.»

برچسب‌ها:, , , , ,