بازتاب “رونمایی از 3 اثر مرحوم آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی” در خبرگزاری رسا

بازتاب “رونمایی از 3 اثر مرحوم آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی” در خبرگزاری رسا
1402-02-13
84 بازدید

3 اثر از مرحوم آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی پس از 70 سال رونمایی می‌شود به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سه اثر مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی پس از هفتاد سال از درگذشت این عالم ربانی رونمایی می‌شود. «الأذان و الإقامة» شرح فقراتی از اذان و اقامه، «العقل و الجهالة» شرح معیار انسانیت بر […]

3 اثر از مرحوم آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی پس از 70 سال رونمایی می‌شود

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سه اثر مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی پس از هفتاد سال از درگذشت این عالم ربانی رونمایی می‌شود.

«الأذان و الإقامة» شرح فقراتی از اذان و اقامه، «العقل و الجهالة» شرح معیار انسانیت بر اساس حدیث عقل و جهل، «الکشف و الرسالة» تفسیر آیات منتخب درباره نبوت عناوین این سه اثر است که نسخه خطی آنها بیش از هفتاد سال پس از درگذشت آیت‌الله شاه آبادی در مجموعه‌ای پیدا شد و پس از ترجمه و تصحیح به چاپ می‌رسد.

مراسم رونمایی از این آثار چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۳۰ در حوزه علمیه امام رضا (ع) به نشانی خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهار راه سیروس، نبش کوچه برادران برهمه

گفتنی است آیت‌الله میرزا محمدعلی بیدآبادی اصفهانی معروف به شاه‌آبادی در سال ۱۲۹۲ قمری برابر با ۱۲۵۱شمسی در محلهٔ حسین‌آباد اصفهان به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و سطح و فراگیری عرفان نظری و فلسفه نزد میرزا هاشم اشکوری، به نجف رفت و مدت هفت سال شاگرد آیت‌الله آخوند خراسانی و میرزا محمدتقی شیرازی بود و از این دو و سه نفر دیگر از مراجع اجازهٔ اجتهاد گرفت.

آیت‌الله شاه آبادی از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۷ قمری در تهران اقامت گزید و در این مدت به تدریس و امامت جماعت اشتغال داشت. همچنین در این دوران با آیت‌الله سید حسن مدرس رابطهٔ نزدیکی داشت. در ماه‌های آخر اقامت در تهران، در اعتراض به حرکت‌های رضاشاه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) متحصن شد و پس از آن به درخواست آیت‌الله حائری یزدی به قم عزیمت کرد و در آنجا به تدریس فقه و اصول و عرفان پرداخت.

وی سال ۱۳۵۴قمری دوباره راهی تهران شد و در آنجا به تدریس و اقامهٔ نماز جماعت پرداخت. تلاش‌های وی در تهران، موجب زمینه‌سازی دیگر فعالیت‌ها و حرکت‌هایی شد که توسط روشنفکران مذهبی پس از شهریور ۱۳۲۰ ادامه یافت.

مرحوم آیت‌الله شاه آبادی علاوه بر علم فقه و اصول، بر ریاضیات و علوم غریبه و بنا به قولی زبان فرانسه نیز مسلط بود.

از شاخص‌ترین شاگردان وی می‌توان به امام خمینی (ره) و حضرات آیاتی چون سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، سیدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حق‌شناس، سید رضا بهاءالدینی و … اشاره کرد.

از آیت‌الله شاه آبادی آثاری چون شذرات المعارف، رشحات البحار، مفتاح السعاده فی احکام العبادة، حاشیه نجاة العباد، منازل السالکین، حاشیه کفایة الاصول آخوند خراسانی، حاشیه فصول الاصول، رسالة العقل و الجهل، تفسیری مشتمل بر توحید، اخلاق و سیر و سلوک و چهار رساله دربارهٔ نبوت عامه و خاصه به یادگار مانده است.

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی ۳ آذرماه ۱۳۲۸ دعوت حق را لبیک گفت.

برچسب‌ها:, , , , , ,