من فقط میخواهم اشاره کنم که تأثیر بُعد عرفانی امام در جهتدهی مردم به سوی کمالات معنوی و اینکه سبب شد تا مردم تحول پیدا کنند به سوی خداوند که امام خودش مکرر از این تحول الهی و تحول قلبها [یاد میکند]؛ آدمهایی که دنیا همه وجودشان را پر کرده بود. زیباییهای دنیا، هواها، هوسها، […]
من فقط میخواهم اشاره کنم که تأثیر بُعد عرفانی امام در جهتدهی مردم به سوی کمالات معنوی و اینکه سبب شد تا مردم تحول پیدا کنند به سوی خداوند که امام خودش مکرر از این تحول الهی و تحول قلبها [یاد میکند]؛ آدمهایی که دنیا همه وجودشان را پر کرده بود. زیباییهای دنیا، هواها، هوسها، همه [آنها را گرفته بود]. یکدفعه میدیدی چنان متحول میشدند که جز خدا و شهادت در راه او و فانی شدن در راه او و کسب رضای او، از هیچ چیز دیگری نمیترسیدند. از عظیمترین دشمنان مثل امریکا هیچ هراسی در دل نداشتند. از تمام ارتشهای قدرتمند جهانی که هر کدام بهنوعی در جنگ تحمیلی عراق عیله ایران میآمدند، دخالت میکردند، کمک میکردند و علیه امام وارد جنگ میشدند، سربازان و یاران امام تحت آن جذبههای معنوی و تأثیرات عرفانی و روحی امام چنان خدایی شده بودند که اصلاً گویی هیچ چیزی در برابرشان نیست.
خب، امام تربیتش را در این وادی، البته از کسان مختلفی گرفته و یکی از شخصیتهای بسیار برجستهای که تأثیر زیادی از نظر عرفانی بر روی امام داشته، شاهآبادی بزرگ است که امام اغلب از او به شیخ ما یاد میکند در آثار عرفانیاش. هم از لحاظ نظری و بحثهای علمی عرفان به نظریه آقای شاهآبادی استناد میکند و هم قطعاً به لحاظ ارتباط خیلی زیادی که داشته در رفتار شخصی و سلوک عملی از مرحوم شاهآبادی متأثر شده.
خب، به لحاظ اینکه تأثیر زیادی شاهآبادی از نظر علمی و اینها بر روی امام گذاشته، مرحوم شاهآبادی یکی از استادان شاخص و برجسته عرفان امام یا در حوزه عرفان میشود که امام، همانطور که اشاره کردم، خیلی در آثار خودش از آن بزرگمرد یاد میکند.[1]
راوی: نجفقلی حبیبی – پژوهشگر و استاد دانشگاه
[1] برنامه تلویزیونی تاریخ معاصر
نظرات