این نکته را نباید فراموش کرد که تبحر آیتاللّه شاهآبادی و برجستگی و کمالات او، تنها در عرفان یا فلسفه خلاصه نمیشد. به اعتقاد پارهای از خوشهچینان خرمن وجود او، مهارت ایشان در فقه و اصول بیش از فلسفه بوده و جنبۀ عرفانی ایشان موجب مستور ماندن بُعد فقهی و اصولی او گشته است. او […]
این نکته را نباید فراموش کرد که تبحر آیتاللّه شاهآبادی و برجستگی و کمالات او، تنها در عرفان یا فلسفه خلاصه نمیشد. به اعتقاد پارهای از خوشهچینان خرمن وجود او، مهارت ایشان در فقه و اصول بیش از فلسفه بوده و جنبۀ عرفانی ایشان موجب مستور ماندن بُعد فقهی و اصولی او گشته است. او با آنکه در ایران به اجتهاد نائل شده بود، به عراق رفت و هفت سال در نجف اقامت گزید و در درس مرحوم آخوند خراسانی شرکت کرد. علاقه و ارادت ایشان به صاحب کفایه در حد عشق بود، تا جایی که برای او جملۀ «روحی فداه» را در شرحی که بر کفایه نگاشته است، به کار میبرد و معتقد بود: «آخوند عقل مجسم است.» پس از آخوند هم به سامرا رفت و تأدباً در درس میرزا محمدتقی شیرازی شرکت جست. او یکی از آن شش نفری بود که از میرزای شیرازی اجازۀ اجتهاد دریافت نمود.[1]
علاوه بر این همه، آقای شاهآبادی ریاضیات را بهخوبی میدانست و در علوم غریبه چون جفر، رمل و اسطرلاب مهارت کامل داشت و به زبان فرانسه نیز مسلط بود، چنانکه در خطابه و شعر[2] نیز برجستگی بالایی داشت.[3]
منبع: جعفرپیشه فرد، مصطفی، «اندیشۀ سیاسی آیتالله شاهآبادی و نقش آن در اندیشۀ سیاسی امام خمینی (س)»، مجله حکومت اسلامی، سال هفتم، شماره دوم، ص 82-102
[1] نک به عارف کامل، ص 13، 11، 22، 23، 25 و 61.
[2] شعری از ایشان در دسترس نیست که بتوان مدعی شد در این نحله دارای برجستگی بودهاند. (و)
[3] نک به همان، ص 11، 26 و 25.
نظرات