ایشان در مقدمه کتاب «شذرات المعارف» یا به قول خود ایشان «مرام اسلام»، برای عقبافتادگی مسلمانان، چند عامل ذکر میکند، از جمله: غرور مسلمانان به حقانیت خود و باور داشتن به اینکه خداوند دین خویش را نگه میدارد، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»[1] و دیگر این که شفاعت اهل بیت علیهمالسلام شامل […]
ایشان در مقدمه کتاب «شذرات المعارف» یا به قول خود ایشان «مرام اسلام»، برای عقبافتادگی مسلمانان، چند عامل ذکر میکند، از جمله: غرور مسلمانان به حقانیت خود و باور داشتن به اینکه خداوند دین خویش را نگه میدارد، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»[1] و دیگر این که شفاعت اهل بیت علیهمالسلام شامل حال ماست. وقتی من مطمئن باشم این بنا تا ابد باقیست و آسیبی به آن نمیرسد، دیگر در فکر حفاظتش نخواهم بود و اگر تخریب شود، اعتراضی متوجّه من نخواهد شد. مسلمین معتقدند که حفظ دین بر عهده خداست و در صورت ارتکاب خلاف و کوتاهی در انجام تکالیف، پیغمبر خدا و ائمه شفاعت میکنند. لذا در تبلیغ دین و نیز در ترک محرمات و اتیان واجبات تسامح میکنند. نتیجه آن همین وضع نابسامان جامعه اسلامیست که فساد اخلاقی و اجتماعی و در نتیجه فساد اقتصادی در آن زیاد است. ایشان درباره فساد اقتصادی ایجادشده در جامعه اسلامی مینویسد:
«بعضی از غَفَله و جَهَله را مشاهده مینماییم که تشکر میکنند از اینکه صنایع دشمن، آنها را اداره نموده و میگویند خداوند عالم، آنها را خر و حمال ما قرار داده؛ ولی اگر به نظر منصفانه متوجه شوند، میفهمند حمّال کسیست که پنبه را یک مَن، شش قران به دشمن میدهد و یک مَن ششصد تومان یا متجاوز، از او میخرد. حال مشاهده کن ببین خر کیست؟»[2]
ایشان بر این عقیده است که حلّ مشاکل جامعه اسلامی در گرو توسعه روحیه اخوّت و برادری در جامعه است و در شذراتالمعارف اوصاف حمیده اخوت را در قالب قلب ملکوتی ترسیم و بیان کرده است. بر اساس همین اندیشه ایشان جلسات اخوت و برادری راهاندازی کرد تا امور اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی جامعه سامان یابد و در این جهت سعی بسیار داشت.
منبع: حدیث نصر، بخش مرحوم والد، آیتالله نصرالله شاهآبادی
[1]. سوره حجر، آیه 9
[2]. شذراتالمعارف، ص 20
نظرات